Dani medijske i informacijske pismenosti 2024

Ovogodišnja kampanja „Dani medijske i informacijske pismenosti" održat će se pod motom „Digitalno snažni" od 26. oktobra do 5. novembra 2024. godine u Sarajevu i drugim gradovima Bosne i Hercegovine. Kampanju od 2020. godine organizira Regulatorna agencija za komunikacije u saradnji i uz učešće članica Mreže za medijsku i informacijsku pismenost.

Kampanja je pokrenuta s ciljem isticanja društvenog značaja medijske i informacijske pismenosti i promocije projekata različitih aktera u ovoj oblasti, po uzoru na slične tematske kampanje u drugim državama, ali i regionalne i globalne kampanje kao što su EU Media Literacy Week ili UNESCO-ova Globalna nedjelja MIP-a.

Svrha kampanje je zajednička promocija medijske i informacijske pismenosti, podsticanje društvene rasprave o značaju ove teme, pogotovo u oblasti obrazovanja, te promocija konkretnih resursa izrađenih u ovoj oblasti, kao što su različite studije, materijali za kreatore politika, nastavnike, djecu i roditelje, ali i sve građane.

Tim povodom dijelimo sa vama blog Kristijana Lazareva, stručnjaka za pristupačnost u "Open The Windows”, organizaciji za asistivne tehnologije iz Skoplja, koji iznosi jako korisne informacije na ovu temu, kako za kreatore medijskih sadržaja tako i za same osobe s invaliditetom.

"U eri u kojoj dominiraju ekrani i streaming, medijska pismenost je vrlo važna vještina koja nam pomaže iz vlastitog informisanog pogleda na svijet oko nas koji dolazi indirektno kroz medijske kanale. Ipak, u ovoj globalnoj poplavi informacija ne smijemo previdjeti specifične izazove s kojima se suočava često marginalizirana grupa, osobe s invaliditetom, kojima je također potreban kovčeg medijske pismenosti kako bi se spasili od svakodnevnog gušenja dezinformacija (lažnih informacija), dezinformacije i zlonamjerne informacije koje se svakodnevno slijevaju oko nas.

Medijska pismenost je, po vlastitim riječima, sposobnost osobe da kritički i analitički primi informacije koje do nje dopiru. Takav prijem informacija govori da je pasivna konzumacija različitih medijskih sadržaja nedovoljna i rizična. S druge strane, prilikom primanja informacija, ljudi treba da se zapitaju u vezi sa namjerom pošiljaoca informacije, tumače informacije uzimajući u obzir svoja šira znanja i, koliko je to moguće, provjere istinitost informacija iz drugih izvora. Sve je to izazov za sve ljude, ali još veći izazov za osobe s invaliditetom, koje se suočavaju s ograničenjima uzrokovanim invalidnošću i stereotipima o njima, što zahtijeva pažnju svih ljudi i zajednički napor da se ta ograničenja prevaziđu. To se može postići odbacivanjem sljedeća 3 lažna uvjerenja, kao što su:

-Lažno uvjerenje broj 1: Forma bilo koje objavljene informacije je automatski dostupna svima. Čim se neka informacija objavi, najčešće niko ne postavlja pitanje da li je dostupna i osobama sa invaliditetom, kada se objavi u takvom formatu i na takvom mediju. Međutim, to nije slučaj, ni u odnosu na klasične novine, niti na moderne digitalne medije. Naime, tehnologije su odlično sredstvo inkluzije, ali ako su nedostupne, one postaju sredstvo okluzije, prepreka osobama sa invaliditetom da dobiju informacije, a kod nas je, nažalost, gotovo pravilo da se informacija objavljen u nedostupnom formatu za neke osobe s invaliditetom, postavlja se na portale ili platforme koje ne zadovoljavaju ni osnovne standarde pristupačnosti koji su neophodni da bi informacije u potpunosti došle do ovih osoba.

-Lažno uvjerenje broj 2: Sadržaj objavljenih informacija automatski je svima razumljiv. U zavisnosti od vrste oštećenja, osobe s invaliditetom, osim što su ograničene u rukovanju i/ili percepciji fizičkog ili digitalnog oblika medijskog sadržaja, mogu biti ograničene i u razumevanju medijskog sadržaja. Složenost jezika koji se koristi za prenošenje informacija, kao i složenost strukture, dovode do toga da neke informacije, uprkos tome što su dostupne, budu nedostupne nekim ljudima.

- Lažno uvjerenje broj 3: Medijska pismenost nije toliko važna za osobe s invaliditetom. Javnost, pa i same osobe s invaliditetom ponekad smatraju da je potrebno prvo obezbediti neka osnovna sredstva i uslove za život, pa se vještine poput onih koje se stiču kroz medijsku pismenost zanemaruju i vide kao vještine koje su korisne samo za mali broj ljudi, uključujući i osobe s invaliditetom. Vrijednost koju medijska pismenost može donijeti u njihove živote jednostavno još nije shvaćena. Za usporedbu, fokus se obično stavlja na zahtjeve za obezbjeđivanjem finansijskih sredstava za život i pružanje mogućnosti za rekreaciju.

Prevazilaženje ovih lažnih uvjerenja zahtijeva više napora, kao što su: usklađivanje zakonodavstva naše zemlje sa evropskim zakonodavstvom, u kojem je pristupačnost u obliku i sadržaju značajan faktor koji je implementiran u svim zakonskim i podzakonskim aktima koji se odnose na kreiranje, obradu i emitovanje informacija.

Nadalje, potrebno je da svaki kreator medijskih sadržaja bude svjestan postojanja ovih lažnih uvjerenja te da odgovorno reaguje i preduzme mjere, u granicama svog znanja i mogućnosti, preko kojih će ona biti prevaziđena. Osim toga, potrebno je da oblici formalne, neformalne i informalne nastave koji se odnose na medijsku pismenost budu pristupačni svim ljudima, posebno mladim osobama s invaliditetom, kako bi imali priliku kao i drugi ljudi u društvu da uče o medijskoj pismenosti. I na kraju, ali ne i najmanje važno, je buđenje svijesti kod osoba s invaliditetom o važnosti razvijanja savremenih vještina i znanja kod njih, što uključuje i medijsku pismenost, kako bi bile na istom nivou kao i ostali građani u društvo.

Zašto je ovo važno? Inkluzivna medijska pismenost nije samo pitanje pravičnosti; to je preduslov za istinski demokratsko i informisano društvo. Drugačije rečeno, kada omogućimo osobama s invaliditetom da se kritički i analitički angažuju na primanju medijskog sadržaja, mi odbijamo stereotipna uvjerenja o njima i stvaramo prostor gdje se različita mišljenja čuju i poštuju.”

Više o ovom blogu možete naći Media Literacy Network na sljedećem linku: https://mediumskapismenost.mk/perspective-towards-the-margins-encouraging-media-literacy-among-people-with-disabilities/?lang=en

Kako se priključiti kampanji više informacija možete nači na web starnici "MEDIJSKA I INFORMACIJSKA PISMENOST” na sljedećem linku: https://medijskapismenost.ba/prikljucite-se-kampanji-dani-medijske-i-informacijske-pismenosti-2024/

 

Kodeks o načinu predstavljanja osoba s invaliditetom u medijima "Kako me oslovljavaš TAKO ME DOŽIVLJAVAŠ” možete naći na sljedećem linku: https://myright.ba/uimages/Kodeks%20o%20nacinu%20predstavljanja%20OSI%20u%20medijima%20MyRight.pdf

 Skraćenu i pojednostavljenu Konvenciju o pravima osoba s invaliditetom i Član 21. možete naći na sljedećem linku: https://myright.ba/uimages/Konvencija20o20pravima20osoba20s20invaliditetom20Ujedinjenih20nacija_Skracena20i20pojedenostavljena20verzija.pdf





Austrian Development Cooperation i Light for the World su finansirali izradu ove web stranice With funding from Austrian Development Cooperation Light for the World